Campinghausse
De campinghausse is een verschijnsel uit de eind negentiger jaren van de vorige eeuw.Er ontstond een enorme kooplust op de markten, ondermeer gevoed door de internetgekte en de fors gestegen koersen.
Ook hadden veel beleggers de calloptie ontdekt en werden in de maand juni 1997 extreem veel callopties gekocht. Van sommige aandelen werden meer callopties gekocht dan er aandelen beschikbaar waren. Het had interessant geworden als deze callopties massaal uitgeoefend waren, maar zover is het nooit gekomen. Door een dip van de markt liepen de callopties massaal waardeloos af en de lol was er voor veel beleggers voorgoed(?) vanaf.
Omdat dit samenviel met de vakantieperiode werd deze rally later aangeduid met de campinghausse.
Gebruikte begrippen in campinghausse
Onderstaande begrippen, die in bovenstaande tekst zijn gebruikt, zijn elders op deze site gedefinieerd.
aandelen
... In het algemeen gesproken is een aandeel een deel van een gezamenlijke eigendom bijvoorbeeld een aandeel hebben in een nalatenschap...Lees meer
calloptie
... voor veel beleggers zijn opties het einde ofwel in figuurlijke zin omdat men enthousiast is over de vele mogelijkheden ofwel...Lees meer
dip
... een dip is een tijdelijke en beperkte daling van de koers van een aandeel of een obligatie...Lees meer
rally
... een rally of koersrally is een lange periode van regelmatige stijging van de koersen resulterend in een sterke koersstijging of...Lees meer
Begrippen waar campinghausse in voorkomt
Onderstaande begrippen zijn elders op deze site gedefinieerd en deze term komt daar in voor.
zomereffect
... het zogenaamde zomereffect is een zogenaamde zelfvervullende profetie zoals er in de beleggerswereld vele te vinden zijn omdat men bang...Lees meer