Ondernemingsplan
Een goed ondernemingsplan ligt aan de wortel van elk bedrijf. Hierin wordt beschreven waarin het bedrijf zich onderscheid van vergelijkbare bedrijven, hoe de marketing gedaan gaat worden, op welke doelgroepen men zich richt en dergelijke. Ook wordt er gekeken naar groei en uitbreidingsmogelijkheden.
Daarnaast zijn er deelplannen mogelijk als een liquiditeitenplan voor de korte termijn, een solvabiliteitsplan voor de langere termijn, soms een personeelsplan, een apart marketingplan. Bij grotere ondernemingen een informatieplan, een automatiseringsplan en zelfs een rampenplan.
Een ondernemingsplan is goed om een bedrijf op een bepaalde koers te houden maar moet dan wel regelmatig aan de veranderende omstandigheden worden aangepast. Daarnaast is het een onmisbaar onderdeel bij onderhandelingen met geldschieters zoals bijvoorbeeld een bank.
Gebruikte begrippen in ondernemingsplan
Onderstaande begrippen die in bovenstaande tekst zijn gebruikt zijn elders op deze site gedefinieerd.
bank
... Een bank ook wel bankinstelling genomed is een bedrijf uitoefent krachtens de wet toezicht kredietwezen een bank dient dan ook als...Lees meer
bedrijf
... met de term bedrijf wordt een onderneming bedoeld die opgezet is om winst te maken liefdadigheid stichtingen en dergelijke worden meesten...Lees meer
groei
... onder grijze handel verstaan we de handel in effecten die binnenkort op de markt komen maar die nu nog...Lees meer
koers
... iedere belegger weet wat een koers is nietwaar hoewel? elder beschrijft in zijn boek een aantal denkbeelden die aardig tot...Lees meer
korte termijn
... het begrip korte termijn betekent als het over kloktijd gaat 'op de korte duur' waarbij onder kort vaak korter...Lees meer
marketing
... waarom marketing iemand die zich bezig houdt met marketing is bezig met het doelmatig en doelgericht beheersen van het productie en...Lees meer
termijn
... termijn heeft meerdere betekenissen 1 periode tussen opeenvolgende tijdstippen 2 bedrag dat periodiek verschuldigd is...Lees meer