Cognitieve dissonantie
De term cognitieve dissonantie slaat op het feit dat mensen (en daarmee ook beleggers) vaak heel goed weten wat goed is maar daarna iets anders doen.
Bijvoorbeeld iedereen weet dat roken ongezond is maar toch doet men het. Kenmerkend daarbij is dat er dan ook nog redenen bedacht worden waarom dat roken toch eigenlijk helemaal niet zo slecht nog niet is of dat het zelfs goedgepraat wordt.
Het verschijnsel ontstaat door de neiging van ons brein om zich zo goed mogelijk te beschermen en vooral ons ego in tact te laten. En men zal door dik en dun overal bevestiging zoeken, terwijl alle signalen dat het fout zit genegeerd of gebagatelliseerd worden.
We zien het ook veel in de marketing. We hebben een product gekocht wat achteraf toch niet zo'n goede investering bleek te zijn. Toch blijven we onze aankoop met allerlei vaak zelf bedachte redenen goedpraten.
En ook in de beleggerswereld komen we deze cognitieve dissonantie tegen. We hebben een aandeel geselecteerd dat zich heel anders gedraagt dan verwacht. Ook die aankoop gaan we goedpraten. We gaan er helemaal in geloven en komen dan met argumenten als "aandelen komen altijd terug".... Neerwaartse perioden zijn in onze beleving bij dit soort aandelen van korte duur.
De eigen aankoopbeslissing ter discussie stellen en tot verkoop overgaan is door deze cognitieve dissonantie helemaal moeilijk tot zelfs volkomen onmogelijk.
Gebruikte begrippen in cognitieve dissonantie
Onderstaande begrippen die in bovenstaande tekst zijn gebruikt zijn elders op deze site gedefinieerd.
aandeel
... In het algemeen gesproken is een aandeel een deel van een gezamenlijke eigendom bijvoorbeeld een aandeel hebben in een nalatenschap...Lees meer
aandelen
... In het algemeen gesproken is een aandeel een deel van een gezamenlijke eigendom bijvoorbeeld een aandeel hebben in een nalatenschap...Lees meer
laten
... onder laten verstaan we het afgeven van koersen waartegen men effecten of valuta wil verkopen ook wordt het gebruikt als...Lees meer
marketing
... waarom marketing iemand die zich bezig houdt met marketing is bezig met het doelmatig en doelgericht beheersen van het productie en...Lees meer
stellen
... onder het stellen verstaan we het geven van twee prijzen – een biedprijs en een laatprijs – waartegen de afgever...Lees meer