Stadiummethode
De stadiummethode is een techniek om aandelen te selecteren die bekend geworden is door de publicist Marcel Rila.
Volgens Rila weet deze stadiummethode niet alleen mooie rendementen neer te zetten bij een stijgende beurs maar ook bij een gelijkblijvende of zelfs dalende beurs is winst te maken.
Deze systematische methode zorgt ervoor dat het voor de belegger altijd duidelijk is wat er gedaan moet worden, wat een stukje zekerheid kan geven.
Maar zoals bij al dit soort methoden en technieken is de gemoedstoestand van de belegger het belangrijkste punt of er winst gemaakt wordt of verlies wordt geleden.
Rila onderkent vier stadia:
1.Opkomst.
Beleggers onderkennen een mogelijke koersstijging en mogelijkheden
2. Groei.
De eerste koersstijging zet daadwerkelijk door en er ontstaat een koersrally.
3. Stabilisatie.
De groei is eruit, maar er is nog geen reden voor een daling
4. Neergang.
Het vertrouwen van de beleggers is verdwenen en men gaat afscheid nemen van zijn aandelen.
Gebruikte begrippen in stadiummethode
Onderstaande begrippen die in bovenstaande tekst zijn gebruikt zijn elders op deze site gedefinieerd.
aandelen
... In het algemeen gesproken is een aandeel een deel van een gezamenlijke eigendom bijvoorbeeld een aandeel hebben in een nalatenschap...Lees meer
belegger
... Onder een belegger verstaan we een bedrijf of persoon die zich bezighoudt met het beleggen van overtollige geldmiddelen teneinde hier...Lees meer
beurs
... centrale gereguleerde handelsplaats voor effecten zoals aandelen obligaties opties futures agrarische termijncontracten en warrants in nederland is amsterdam exchanges de organisator...Lees meer
groei
... onder grijze handel verstaan we de handel in effecten die binnenkort op de markt komen maar die nu nog...Lees meer
punt
... de punt is de kleinste eenheid waarin een koers of het verschil tussen twee koersen van eenzelfde valuta wordt uitgedrukt...Lees meer
verlies
... we spreken van een verlies als de gerealiseerde opbrengst van een financiële transactie een lager bedrag opbrengt dan de investering...Lees meer
winst
... een onderneming verkoopt producten of verleent diensten en realiseert daarmee de omzet...Lees meer
zekerheid
... in het algemeen spreken we van een zekerheid bij een dekking of onderpand...Lees meer