Vliegtax
Onder de vliegtax verstaan we een door het kabinet Balkenende 4 uitgewerkt plan om een heffing te leggen op het gebruik van het vliegtuig teneinde het aantal vliegbewegingen te verminderen. Je zou de vliegtax daarmee als een voorbeeld van een ecotax kunnen zien.
Vanaf 2008 betalen passagiers die vanaf een Nederlands vliegveld vertrekken, 11,25 euro extra als zij niet meer dan 2500 kilometer vliegen binnen de Europese Unie.
Alle andere bestemmingen worden 45 euro per ticket duurder.
Medio 2008 blijkt al dat het systeem niet werkt, omdat passagiers opstappen net over de grens, bijvoorbeeld in Dusseldorf, en daar overstappen op Schiphol voor de eigenlijke vlucht.
Het voordeel kan daarbij door allerlei belastingverschillen en heffingen zoals deze vliegtax en ecotax oplopen tot honderden euro's per vlucht.
Het nettoresultaat van de ingevoerde vliegtax is dat het totaal aantal vliegbewegingen wordt vergroot in plaats van verkleind waarbij de inkomsten naar het buitenland vloeien en de kosten in Nederland blijven.
De vliegtax is daarna bijgeschreven op de lange lijst van mislukte door politiek redenenen gestuurde economische projecten.