Consumer Confidence Index
De Consumer Confidence Index is één van de indicatoren waarop de FED haar beleid bepaalt en komt tot stand op basis van een onderzoek onder 5000 consumenten waarbij hun mening wordt gevraagd over de verwachting voor de economie.
Dit rapport kan nuttig zijn om plotselinge veranderingen in de patronen van consumenten te begrijpen en te volgen. En omdat de consumenten zeer bepalend zijn voor de richting van de economie geeft het indirect ook inzicht in de richting waarin de economie zich zal gaan bewegen.
Er wordt vanuit gegaan dat er een zekere ruis aanwezig is zodat er minimaal een beweging van vijf punten in de Consumer Confidence Index geweest moet zijn wil deze als van belang beschouwd worden.
De indicator verschijnt maandelijks op de laatste dinsdag van de maand om 10 uur Eastern Time. De indicator geeft dan de waarde voor de vorige maand.
Er volgt nog een revisie van de Consumer Confidence Index op basis van meer gedetailleerde onderzoeken maar de betekenis van wijzigingen die hierdoor worden veroorzaakt worden vrijwel genegeerd.
Gebruikte begrippen in consumer confidence index
Onderstaande begrippen die in bovenstaande tekst zijn gebruikt zijn elders op deze site gedefinieerd.
basis
... In de goederentermijnhandel is de basis het verschil tussen de contante prijs van een commodity en de koers van de...Lees meer
economie
... het begrip economie heeft meerdere betekenissen namelijk 1 de behoeftebevrediging in een bepaald gebied bijvoorbeeld de economie van nederland...Lees meer
indicator
... we komen de term indicator tegen in brede zin en in engere zin in de wereld van de technische analyse...Lees meer
revisie
... het begrip revisie heeft meerdere betekenissen 1 periodiek kritisch controleren en herbeoordelen van een bestaand kredietarrangement...Lees meer
waarde
... de waarde van iets is in het algemeen het geldbedrag dat iets vertegenwoordigt de waarde wordt doorgaans gevonden door de...Lees meer