LNG ofwel Liquid Natural Gas
In 2022 vlogen de gasprijzen omhoog. Er was al een stijging te zien, maar die werd nog massaal genegeerd. Dat veranderde door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne die maar al te duidelijk maakte dat Europa zich op onverantwoorde wijze afhankelijk van Rusland had gemaakt. Één van de oplossingen waar plotseling naar werd gekeken was de import van vloeibaar aardgas, het zogenaamde LNG dat met gigantische schepen wordt getransporteerd. Maar waar hebben we het met LNG nu eigenlijk over?
Aardgas is een bijproduct van de oliewinning en kan, zoals dat in Nederland in Groningen gebeurde, ook direct gewonnen worden. Maar als bijproduct werd het voor een deel gewoon in de open lucht "afgefakkeld", met andere woorden gewoon verbrand omdat niemand er iets mee kon en het toch vrij explosief spul is.
Dus lag het voor de hand dat er mensen op het idee kwamen er meer mee te gaan doen. En als je dat wilt zul je het moeten transporteren. Puur gas laat zich slecht vervoeren, maar in een vloeibare vorm is dat anders. En dus ging men over tot het vloeibaar maken van het gas. Als je het afkoelt tot een temperatuur van -162 graden celcius of -26o graden fahrenheit wordt het aardgas een heldere, kleurloze en niet-giftige vloeistof. Aardgas bestaat voor 90% uit methaangas maar er zijn ook altijd sporen van andere gassen te vinden zoals propaan en ethaan. Bij het vloeibaar maken verdwijnen deze andere gassen zodat er een zuiver product overblijft. Het volume van gas ten opzichte van vloeistof wordt met een factor 600 verkleind.
Als het eenmaal vloeibaar is wordt LNG opgeslagen in speciale tanks, die vaak ondergronds worden aangelegd. Via een zogenaamde LNG terminal kan het op speciaal daarvoor ontworpen schepen worden geladen. En op de plaats van bestemming wordt de vloeibare LNG weer van het schip ontladen. Daarna wordt de druk verminderd en de temperatuur verhoogd waardoor er weer gewoon gasvormig aardgas ontstaat dat aan het gasnet geleverd kan worden. En via het gebruikelijk net van buizen en pijpen richting industrie en consument vervoerd kan worden.
Omdat de vraag naar gas voorlopig nog wel onverminderd aan zal houden en het aantal LNG-terminals wereldwijd snel stijgt, zal het werken met LNG en het vervoeren er van de komende jaren nog wel stevig toenemen. LNG is dan ook gewild bij beleggers en handelaren die hier nog wel een groeimarkt zien zitten.