Een community manager voor cryptomunten?
Sommige cryptomunten zitten technisch heel goed in elkaar maar krijgen geen poot aan de grond. Goed voorbeeld zijn de Nederlandse munten zoals bijvoorbeeld de e-Gulden. De e-Gulden heeft enkele technische innovaties zoals het Oeruschild dat veel bekende nadelen van crypto elimineert. Maar toch schommelt de munt rond een all-time-low met daarbij een te verwaarlozen omzet en liquiditeit. Ondanks de technische kwaliteiten heeft de e-Gulden het gewoon moeilijk en dat is vreemd. De geringe waardering voor de munt lijkt dus ook geen technisch probleem.
Shoutcard uit een vroegere EFL reclame |
Enige weken geleden was er een van de vele discussies in de tweede kamer waarbij de overheid op beleid en functioneren werd aangesproken. De ministerpresident gaf daarop als antwoord dat de samenleving nog voor een flinke taak stond. Hij zag het niet als een taak voor zichzelf. Leden van die samenleving keken daar heel anders tegen aan. Omtzigt was bijvoorbeeld van mening dat een samenleving dat nooit waar kan maken omdat een samenleving niet één koers vaart en nergens aanspreekbaar op is. En dat heeft weer tot gevolg dat niemand zich verantwoordelijk voelt. Er zijn immers nog genoeg anderen die actie kunnen ondernemen?
Shoutcard uit een vroegere EFL reclame |
Bekend zijn de gevallen waar iemand verdrinkt in de gracht en tientallen mensen toe staan te kijken. Niemand doet iets. Want er zijn immers zoveel anderen die iets kunnen doen? Niemand voelt zich geroepen. Maar als er iets gebeurt op een afgelegen plek en er is géén toekijkende groep, dan blijkt bijna iedereen bereid om te helpen. Het denken in groepen werkt kennelijk sterk remmend op het nemen van initiatief.
Shoutcard uit een vroegere EFL reclame |
In de wereld van de internetmarketing is de community in opkomst. Een samenwerkingsverband rond een bedrijf, een product of iets dergelijks maar ook daar worden bovenstaande problemen gevoeld en is er steeds meer de neiging om een community manager aan te stellen. Er bestaan zelfs speciale opleidingen voor die gretig aftrek vinden. Die community manager zaken, maakt afspraken over taakverdeling en vergelijkbare zaken die afstemming vereisen. Omdat mensen dan in onderling overleg wel degelijk taken toebedeeld krijgen waar ze verantwoordelijk voor zijn, gebeuren ze ook en de effectiviteit en productiviteit krijgen door deze community manager wel degelijk weer de wind in de zeilen. De community manager is geen leider en in tegenstelling tot zijn naam geen echte manager. Alles wat hij doet gebeurt in onderling overleg. Maar hij is wel het aanspreekpunt voor de buitenwereld.
Shoutcard uit een vroegere EFL reclame |
Het zou waarschijnlijk een goed idee zijn als deze community manager een rol kreeg binnen de cryptowereld. Het feit dat iedereen en niemand verantwoordelijk is spreekt mensen binnen de cryptowereld kennelijk aan en wordt geprezen als de decentrale benadering. Spreek je potentiële gebruikers buiten de cryptowereld dan hoor je massaal dat men juist dat decentrale karakter als de voornaamste reden ziet om cryptogeld links te laten liggen.
Het op zich interessante project "marktplaats" van e-Gulden lijkt een stille dood aan het sterven met al meer dan een maand geen enkele activiteit meer. Jammer, want het is een aanpak die een kans verdient. Maar het feit dat op de website steeds benadrukt wordt dat er niemand verantwoordelijk voor is, zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen bij het feit dat iedereen het negeert. Ik doe niet mee aan iets waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt, wordt dan de gedachte en uiteindelijk doet niemand iets. Zelfs uit de e-Gulden community is de belangstelling vrijwel nihil.
Dus wat let munten als de e-Gulden om een community manager aan te stellen om de muurvast gelopen munt weer nieuw leven in te blazen?