maandag 17 maart 2014

Adviesinflatie

Adviesinflatie



Er is in het huidige beleggingsadvies sprake van zogenaamde adviesinflatie, met andere woorden, het beleggingsadvies stelt inhoudelijk steeds minder voor.

Veel beleggingsadviseurs kunnen hun mening in de vorm van een beleggingsadvies niet naar buiten brengen zonder in conflict te komen met de grotere belangen van hun werkgever.

Dat is bijvoorbeeld een reden voor het feit dat veel beleggingsanalisten zelden of nooit het woord "verkopen" in de mond nemen.

Dit verkoopadvies is namelijk hoogstwaarschijnlijk strijdig met een eerder aan de klant gegeven koopadvies, het geeft het bedrijf dat de aandelen uitgeeft en waar de bank graag zaken mee doet een negatief imago en de analist hoeft in de toekomst ook niet meer aan te kloppen bij dat bedrijf voor informatie.

Daarom houdt men het liever op het neutrale "hold". Nog een aspect daarbij is, dat een "sell" advies alleen aandeelhouders van het betreffende aandeel tot actie (en dus transacties en verdiensten op basis van provisie voor de bank) aan zal zetten, maar een koopadvies kan iedereen tot kopen verleiden. De doelgroep voor koopadviezen is dus gewoon groter.

De potentiële winst van een "buy" advies is dus veel groter dan van een "sell". Omdat dit verschijnsel inmiddels wel overal is doorgedrongen ontstaat er een nieuw verschijnsel en dat is het vermijden van het woord "hold" dat overal als eufemisme van "sell" wordt gezien.

Bijvoorbeeld door het gebruiken van veel vagere termen als "marktperformer" of "equalweight" in plaats van "hold".

Omdat beleggers (en hun advocaten!) nog wel eens opstandig willen worden als ze een verkeerd advies gekregen hebben worden ook harde termen als "kopen" en "verkopen" steeds meer vervangen door onschuldiger termen.

In plaats van "kopen" wordt de inhoudsloze term "accumulate" of "overweight" gebruikt of het indirecte "outperformer".

En wie zou nu niet iets gaan kopen dat het beter gaat doen dan de effectenmarkt als geheel.

En dan is "underperformer" of "underweight" natuurlijk een ideaal eufemisme voor "sell"

En zo is de adviesinflatie compleet.

Gebruikte begrippen in beleggingsadvies adviesinflatie


Onderstaande begrippen, die in bovenstaande tekst zijn gebruikt, zijn elders op deze site gedefinieerd.

aandeel
  ... In het algemeen gesproken is een aandeel een deel van een gezamenlijke eigendom bijvoorbeeld een aandeel hebben in een nalatenschap...Lees meer
aandeelhouders
  ... De aandeelhouder is de bezitter van een aandeel waardoor hij economisch mede eigenaar van een vennootschap wordt...Lees meer
aandelen
  ... In het algemeen gesproken is een aandeel een deel van een gezamenlijke eigendom bijvoorbeeld een aandeel hebben in een nalatenschap...Lees meer
bank
  ... Een bank ook wel bankinstelling genomed is een bedrijf uitoefent krachtens de wet toezicht kredietwezen een bank dient dan ook als...Lees meer
basis
  ... In de goederentermijnhandel is de basis het verschil tussen de contante prijs van een commodity en de koers van de...Lees meer
bedrijf
  ... met de term bedrijf wordt een onderneming bedoeld die opgezet is om winst te maken liefdadigheid stichtingen en dergelijke worden meesten...Lees meer
beleggingsadvies
  ... Nadat is vastgesteld wat de behoeften van een belegger zijn en welk doel hij heeft kan een professionele instelling zoals beleggingsadvies...Lees meer
beter
  ... beter is een beursterm voor licht hogere koersen dus in de zin van "de koersen waren over het algemeen beter dan...Lees meer
effectenmarkt
  ... onder de effectenmarkt verstaan we de markt waarop effecten worden uitgegevenondermeer bij een emissie en verhandeld de effectenmarkt wordt als een...Lees meer
kopen
  ... als iemand van een ander een goed verkrijgt met een bedrag in geld als tegemoetkoming dan noemen we dit...Lees meer
provisie
  ... de provisie of effectenprovisie is het bedrag dat een financiële instelling aan de klant berekent voor het verrichten van effectentransacties...Lees meer
winst
  ... een onderneming verkoopt producten of verleent diensten en realiseert daarmee de omzet...Lees meer