maandag 24 maart 2014

Roze bril

Roze bril

De roze bril is bij veel beleggers nog steeds het meest gebruikte selectie-instrument voor aandelen.

En anders zijn er velen te vinden die de argeloze aankomende belegger wel een roze bril op de neus weten te zetten.

Want er wordt feilloos gebruik gemaakt van het psychologische verschijnsel dat mensen de kans op het optreden van een positieve gebeurtenis nu eenmaal hoger inschatten dan dat van een negatieve gebeurtenis.

En dat heeft natuurlijk weer van alles te maken met het verschijnsel dat die positieve kansen in allerlei mediacampagnes dik uitgemeten worden, maar dat de kans op verlies gewoon genegeerd wordt.

En dat leidt weer tot allerlei verhalen in de media van opgelichte mensen.

De Romeinen wisten het al: "Qui vult decipi, decipiatur" ofwel "wie bedrogen wil worden, wordt bedrogen".

Zo lezen we in de Financiële Telegraaf van 1 juni 2013
: Nederlandse belegger zet roze bril op
AMSTERDAM - De ING Beleggersbarometer is fors gestegen: van 95 in april naar 110 over mei. Sinds juni 2011 is het vertrouwen onder Nederlandse beleggers niet ... lees meer




Gebruikte begrippen in roze bril


Onderstaande begrippen die in bovenstaande tekst zijn gebruikt zijn elders op deze site gedefinieerd.

belegger
  ... Onder een belegger verstaan we een bedrijf of persoon die zich bezighoudt met het beleggen van overtollige geldmiddelen teneinde hier...Lees meer
verlies
  ... we spreken van een verlies als de gerealiseerde opbrengst van een financiële transactie een lager bedrag opbrengt dan de investering...Lees meer