maandag 16 september 2013

hebzucht

hebzucht



Hebzucht is een zeer algemeen en veel voorkomende menselijk zwakheid waar velen al heel veel geld hebben verdiend.

Denk eens aan de diverse loterijen.

De kans om een grote prijs te winnen is ongeveer 0,00001% maar toch worden de loten massaal verkocht.

Want "je zult het toch maar winnen". En "iemand moet het toch gaan winnen en je zult die iemand maar zijn".

Wordt uw postbus ook volgegooid met drukwerk dat u constant herinnert aan het feit dat u zoveel kansen laat lopen? De marketing van deze loterijen beheerst het spel volledig.

Zet gewoon een "bekende Nederlander" in, waardoor het geheel automatisch een stuk betrouwbaar wordt.

Een casino leeft bijvoorbeeld van de hebzucht van de mensen.

Want verliest het casino een keertje, dan vinden ze dat helemaal niet erg.

Want de winnaar is nu wel in zo'n extase dat hij steeds meer in zal gaan zetten, en dat verliest hij echt wel weer.

Bent u wel eens in Las Vegas geweest? Een groter voorbeeld van de mensenlijk hebzucht is waarschijnlijk nergens te vinden.

En het leuke is dat iedereen toch achter die gokkast gaat staan in dat gebouw van een paar miljard dollar.

Wetende dat dit gebouw door zijn gedrag achter die gokkast wordt bekostigd.

De beurswereld is al niet anders.

Roep 25% rendement en de mensen vallen over elkaar heen om zich aan te melden.

Of de toezegging enige kans van slagen heeft doet er nauwelijks toe.

Men stort vrijwel ongezien geld.

De meest wilde producten worden onder allerlei fantasienamen (uitgedokterd door kwalitatief goede marketingafdelingen) op de markt gezet om de consument te verleiden om maar in te stappen.

Dat banken ook instanties zijn die geld willen verdienen, en aangezien u nu eenmaal klant bent, dat geld bij u vandaan zal moeten komen, wordt gemakshalve eventjes vergeten.

Banken zijn beslist geen filantropen. Als ze met een voorstel komen dan zal dat in eerste plaats voor henzelf interessant zijn en daarna pas voor u.

Hoe graag ze zich ook presenteren als de enige partij die u kan en wil helpen. Iedereen die privé of bedrijfsmatig een probleem heeft gehad, al was dat absoluut niet verwijtbaar, weet wel beter.